loading...

ماشين حساب

خريد ماشين حساب

بازدید : 375
11 زمان : 1399:2

برتري پاوربانك شيائومي پورت هاي USBسادگي كاربرد يا حضور گسترده، هرچه كه هست ترجيح بيشتر كاربران با درگاه‌هاي USB است و با اين‌كه در ساليان گذشته درگاه‌هاي (Port) مختلفي معرفي شد هيچ‌كدام نتوانست جاي USB را بگيرد. هرچه‌قدر هم در محافل علمي از نواقص USBها گفته شود كه مشكل سمت اتصال دارند يا اين‌كه با ضريب امنيت پاييني كه دارند نفوذ به آن‌ها ساده است، باز هم موجب روي‌گرداني كاربران از استفاده ي آنها نشده است. اين علاقه‌ي مصرف‌كنندگان، محققين را بر آن داشت به‌جاي تعويض، راه تغيير را پيش بگيرند و معايب سنتي درگاه‌هاي USB را اصلاح كنند. نتيجه‌ي اين كار، معرفي USB 3.1 شده كه در ادامه به ويژگي‌هاي نسل اول و دوم USB 3.1 مي‌پردازيم و تفاوت‌هاي و برتري‌هاي آن نسبت به USB 2.0 و USB 3.0 را بررسي مي‌كنيم. همچنين درباره‌ي USB Type-C و ربطش به استانداردهاي مختلف USB توضيح خواهيم داد.
Anker USB Cabesانواع درگاه‌هاي USBابتدا لازم است بدانيد كه USB 3.1 يك استاندارد است و نبايد آن را با شكل فيزيكي درگاه‌هاي موجود روي رايانه‌ها و كابل‌هاي USB اشتباه گرفت. ظاهر درگاه‌هاي USB فارغ از اين‌كه از چه استانداردي (USB 3.1 ،USB 2.0 ،USB 1.0) پشتيباني كنند به چند دسته تقسيم مي‌شود:
نوع A كه به‌صورت مستطيل است و در اغلب دستگاه‌ها به كار رفته است؛ نوع B كه مربع شكل است و معمولا روي چاپگرها و هارد درايو‌هاي اكسترنال قرار مي‌گيرد البته گاهي هم پيش مي‌آيد كه به دلايل مختلف، انواع كوچك‌تر USB مانند mini USB و micro USB با استانداردهاي جديد هم‌خواني نداشته باشند به همين خاطر در مواردي مانند گلكسي نوت ۳ نسخه‌اي بسط ‌يافته از نوع B به كار گرفته مي‌شود. با اين شيوه مي‌توان در عين بهره‌گيري از سرعت بالاتر در استاندارد USB 3.0، از همان كابل‌هاي Micro USB مرسوم استفاده كرد.
سومين شكل USB به نوع C مشهور است. نوع C يا Type-C همان جديدترين طراحي شكل ورودي USBها است كه در دستگاه‌هايي مانند مك‌بوك ۲۰۱۵، نسل دوم كروم‌بوك پيكسل، نكسوس ۵X من ميام و تلفن هوشمند وان‌پلاس ۲ وجود دارد. اگرچه با توضيحاتي كه تا اين‌جا داده‌ايم احتمالا مي‌دانيد استفاده از اين شكل درگاه لزوما به معناي به‌كار گرفتن استاندارد USB 3.1 نيست. مثلا مك‌بوك ۲۰۱۵ و نسل دوم كروم‌بوك منطبق بر استاندارد USB 3.1 هستند درحالي‌كه تلفن وان‌پلاس ۲ درگاه نوع C را بر پايه‌ي استاندارد USB 2.0 به كار برده است. به ياد داشته باشيد كه در USB Type-C هنگام اتصال درگاه، شما ديگر با مشكل جهت اتصال روبه‌رو نيستيد.
ابعاد كوچك در كنار رفع مشكل قديمي سمت اتصال كابل به درگاه، باعث مي‌شود از اين به بعد مادربورد‌ها، لپتاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌هاي هوشمند بيشتري به درگاه‌هاي نوع C مجهز شوند. هرچند ممكن است برخي از سازندگان به دلايل مختلفي مانند قيمت تمام‌شده، از استفاده از استاندارد USB 3.1 خودداري كنند.
جنون سرعت در انتقال داده USB 3.1بزرگ‌ترين پيشرفت در استاندارد USB 3.1 افزايش پهناي باند انتقال داده تا ۱۰ گيگابايت بر ثانيه است. در نسل دوم USB 3.1 علاوه بر دو برابر شدن سرعت (از ۵ گيگابايتِ نسل اول به ۱۰ گيگابايت)، كدگذاري اطلاعات نيز بهبود يافته. اگر بخواهيم ملموس‌تر توضيح بدهيم در واقع با سرعت نسل دوم USB 3.1 مي‌توان محتواي يك ديسك BluRay با ظرفيت ۵۰ گيگابايت را ظرف ۳۸ ثانيه انتقال داد.البته اين تنها به شرطي است كه اولا دو طرف مسير (انتقال‌دهنده و دريافت‌كننده) از استاندارد جديد پشتيباني كنند؛ به علاوه ادوات خواندن و نوشتن داده‌ها هم بتوانند با اين سرعت حركت كنند. در حال حاضر پرسرعت‌ترين حافظه‌هاي SSD (به جز در موارد معدودي مانند مك‌بوك پروي رتيناي اپل كه از گذرگاه PCI Express ۳٫۰ فرم فكتور M.2 استفاده مي‌كند) هم توان هم‌گام شدن با USB 3.1 نسل دوم را ندارند.
نسل اول USB 3.1 حداكثر سرعتِ ۵ گيگابيت را پشتيباني مي‌كند. جالب است بدانيد USB 3.1 Gen 1 در واقع همان USB 3 است كه بعد از معرفي USB 3.1 اصلي، براي اهداف تبليغاتي به USB 3.1 نسل اول تغيير نام داده شده. از آن پس USB 3.1 اصلي را USB 3.1 نسل دو ناميدند. هرچند اغلب موقع استفاده از شكل درگاه نوع C از عبارت USB 3.1 نسل اول و هنگام به‌كارگيري نوع A همان نام USB 3 استفاده مي‌شود اما قانوني براي اين مورد وجود ندارد. هردو نسل از استاندارد USB 3.1 بر استاندارد قديمي USB 2.0 ارجحيت دارند. حداكثر سرعت انتقال، علي‌رغم اين كه در تئوري ۴۸۰ مگابابيت بر ثانيه تعريف شده، اما در عمل به دليل محدوديت‌هاي گذرگاه (bus)، تنها ۲۸۰ مگابيت بر ثانيه است.
به لطف سرعت انتقال بالا، از USB 3.0 و ۳٫۱ USB مي‌توان براي ارسال تصوير هم استفاده كرد. همين حالا هم مبدل‌هايي براي اتصال رايانه به نمايشگر و تلويزيون از طريق USB وجود دارد. استاندارد USB 3.1 مي‌تواند خروجي ويديو با كيفيت ۴K را فراهم كند و براي اين منظور از MHL 3 پشتيباني مي‌كند. با اين اوصاف، USB 3.1 به همراه درگاه نوع C به‌طور بالقوه مي‌توانند جايگزين استانداردهاي ديگري مانند HDMI ، DVI و Display Port شوند.

USB_Type_C_N5.0.0مقايسه با تاندربولت (THUNDERBOLT)استاندارد تاندربولت اينتل كه رقيب بزرگ USB 3.1 محسوب مي‌شود گاهي از كابل و درگاه مشابه استفاده مي‌كند. تاندربولت نسخه‌ي سوم مي‌تواند تا ۴۰ گيگابيت بر ثانيه داده منتقل كند، كه مي‌شود ۴ برابر بيشتر از نسل دوم USB 3.1. نسخه‌هاي يك و دو تاندربولت از كابل‌هاي مختص خود استفاده مي‌كردند كه با USBها تطبيق نداشت؛ به همين خاطر بعضي از دستگاه‌ها مانند مك‌بوك پرو، هم USB دارند و هم درگاهي جدا براي تاندربولت.با معرفي تاندربولت ۳، اينتل به استفاده از درگاه USB Type-C روي آورد تا ادوات و درگاه‌ها مشابه شوند. اين باعث شد سازندگان بتوانند در صورت لزوم درگاه نوع C دستگاه خود را به هر دو استاندارد USB 3.1 و تاندربولت ۳ تجهيز كنند. بر همين اساس، درگاه نوع C به كار رفته در مك‌بوك ۲۰۱۵ از استانداردهاي USB 3.1 Gen 1 و Thunderbolt 3 تواَمان پشتيباني مي‌كند. در ضمن مبدل‌هايي نيز براي اتصال به درگاه نوع A و نسخه‌هاي قديمي‌تر تاندربولت پيش‌بيني شده است.
فعلا تاندربولت بيشتر روي دستگاه‌هاي اپل استفاده مي‌شود و فقط در موارد خاصي مانند تدوين ويديو كاربرد دارد. هرچند احتمالا پشتيباني از اين دو استاندارد در لپتاپ‌هاي اپل ادامه خواهد يافت ولي بعيد است لپتاپ‌هاي ويندوزي زيادي به هردوي آن‌ها مجهز شوند.
با محبوبيت روزافزون استاندارد USB 3.1 در كنار درگاه نوع C، پيوسته سازندگان بيشتري به استفاده از آن‌ها روي خواهند آورد و پيش‌بيني مي‌شود در سال ۲۰۱۶ تعداد زيادي از دستگاه‌ها اعم از همراه و روميزي از نسل اول يا دوم اين استاندارد پشتيباني كنند.
USB – C ، يكي براي همهادغام استاندارد جديد USB يا همان USB 3.1 با درگاه نوع C يا همان Type-C چنان تحولي به وجود آورده كه ادامه‌ي حيات ديگر راه‌هاي اتصال با ترديد مواجه شده‌. اولا مشكل سنتي سمت اتصال را حل كرده و ديگر مهم نيست از كدام سمت كابل را به درگاه وصل مي‌كنيد؛ در هر حالت نتيجه‌ي مطلوب حاصل مي‌شود. همچنين مي‌تواند داده‌ها را با سرعتي بسيار بالا انتقال دهد و كار چند‌ساعته‌ي ساير درگاه‌ها را در عرض چند ثانيه به انجام رساند. امكان انتقال ويديو با كيفيت بسيار بالا دارد و مي‌توان از آن براي مقاصد سرگرمي مانند تلويزيون استفاده كرد؛ علاوه بر همه‌ي اين‌ها، نقش سيم برق را هم ايفا مي‌كند و با توان بالايي (تا ۱۰۰ وات) كه دارد مي‌تواند به جز تلفن‌ها و تبلت‌ها، به لپتاپ‌ها و ديگر وسايل پرُوات الكترونيك هم نيرو برساند.پس به‌طور بالقوه اين امكان وجود دارد كه تركيب USB 3.1 و Type-C جايگزين اكثر روش‌هاي اتصال امروزي شود. ايده‌ي جالبي است؛ ولي چون هنوز در اول راه قرار دارد اين مساله كه درگاه يو‌اس‌بي نوع C كدام يك از اين قابليت‌ها را پشتيباني مي‌كند اندكي باعث سردرگمي خواهد بود؛ چراكه لزوما همه‌ي درگاه‌هاي نوع C مجهز به همه امكاناتي كه بر‌شمرديم نيستند.
اين جديدترين تغيير در دنياي فناوري است و زمان مي‌برد تا كاملا جا بيفتد. قاعدتا از اين پس بايد بتوانيد دستگاه‌هايتان را با هر شارژري شارژ كنيد و به جاي سرگيجه زدن سر پيدا كردن فلان كابل براي اتصال به تلويزيون، اولين كابلي كه دم دست‌تان بود را بر داريد تا كارتان راه بيفتد؛ اما هنوز تا رسيدن به اين آرزو مانده و تازه معلوم هم نيست حتما تحقق يابد.
جديدترين دستگاه‌هايي كه درگاه نوع C را در خود دارند توانايي‌هاي مشابه ندارند. مك‌بوك جديد اپل و كروم‌بوك پيكسل ۲ گوگل در كنار انتقال داده، هم نقش درگاه ويديو را دارند هم مسير شارژ دستگاه هستند؛ اما نكسوس‌هاي جديد فقط شكل نوع C را دارند و در باطن از استاندارد USB 2.0 استفاده مي‌كنند. لپتاپ HP Pavilion x2 هم درگاه نوع C دارد ولي از پس انتقال ويديو بر نمي‌آيد.

استاندارد‌هاي USBاستاندارد USB از بدو تولد با اين هدف آمده بود كه رايانه‌ها را به تلويزيون و حافظه‌هاي اكسترنال را به رايانه وصل كند و كلا پُلي ميان ادوات الكترونيكي باشد. ولي وظيفه‌ي اوليه‌ي آن انتقال داده از رايانه به ذخيره‌كننده‌ها تعريف شده بود. بعد از آن تامين نيرو براي دستگاه‌ها قرار مي‌گرفت تا دستگاه‌هاي همراه هميشه تشنه را با نيروي برق پر كند.اما در اين مورد ماجرا كمي گسترده‌تر شده است چون استاندارد‌هاي USB دو حوزه‌ي مجزا را پوشش مي‌دهند. اول طراحي ظاهري درگاه‌ها و كابل‌ها؛ جايي كه درگاه جديد نوع C با امكانات ويژه خودنمايي مي‌كند؛ و دوم قوانين الكترونيكي حاكم بر ارتباط از طريق USB. اين‌ها هستند كه دست‌يابي به سرعت‌هاي بالاتر، پشتيباني از ويديو و قابليت‌هاي جديد انتقال نيرو را ممكن مي‌كنند. همه اين امكانات با هم معرفي شده‌اند ولي لزوما كنار هم به كار گرفته نمي‌شوند. اما به هر حال نسل جديد USB با هدف سلطه‌ي كامل پا به عرصه رقابت گذاشته و با روند كنوني پيش‌بيني مي‌شود تا نيمه‌ي دوم ۲۰۱۶، درگاه USB Type-C به جريان غالب بازار تبديل شود.


راهنمايي به نام نماد در USB هاراهكارهاي متفاوتي براي جلوگيري از سردرگمي مصرف‌كنندگان پيشنهاد شده. مسلما اولي تربيت فروشندگان است تا با اطلاعات كافي درباره‌ي دستگاه‌ها بتوانند به خريداران مشاوره درست بدهند. اما همزمان، نمادهايي براي شفاف‌سازي قابليت‌هاي لحاظ‌شده در درگاه‌هاي نوع C در نظر گرفته‌اند.
مثلا وقتي كنار نماد قديمي USB شكل يك باتري كشيده شده باشد يعني از آن درگاه براي شارژ مي‌توان استفاده كرد. وقتي حروف SS به نماد USB مي‌چسبد بدين معني است كه سرعت انتقال درگاه تا ۵ گيگابيت بر ثانيه است و اگر در كنار اين‌دو، عدد ۱۰ حك شده باشد سرعت نهايي تا ۱۰ گيگابيت بر ثانيه افزايش مي‌يابد كه مختص USB 3.1 Gen2 است. به همين ترتيب نمادهاي ديگري هم براي پشتيباني از ارسال ويديو به تلويزيون تعريف شده ولي متاسفانه از آن‌جا كه درج اين نمادها براي سازندگان اجباري نيست نمي‌توان صرفا به آن‌ها اتكا كرد. حتي دو لپتاپ تازه معرفي‌شده‌ي مك‌بوك اپل و كروم‌بوك پيكسل ۲ گوگل هم هيچ علامتي مبني بر وجود قابليت شارژ، ارسال پرسرعت داده و ويديو ندارند.
سوالي كه احتمالا براي بسياري پيش مي‌آيد اين است كه چرا تمام درگاه‌هاي جديد را به تمام امكانات ممكن مجهز نمي‌كنند؟ علت ساده است: پول!
اگر قرار باشد همه‌ي امكانات را تعبيه كنند، قيمت تمام شده‌ي دستگاه‌ها بالا مي‌رود. اما به هر حال با كهنه شدن اين فناوري و توليد بيشتر آن، به مرور قيمت‌ها هم كاهش مي‌يابند. شايد تا چند سال ديگر و با فراگير شدن درگاه‌هاي نوع C مجهز به قابليت شارژ پرُوات، ديگر نياز نباشد انواع شارژرها را هميشه همراه داشته باشيم.

برتري پاوربانك شيائومي پورت هاي USBسادگي كاربرد يا حضور گسترده، هرچه كه هست ترجيح بيشتر كاربران با درگاه‌هاي USB است و با اين‌كه در ساليان گذشته درگاه‌هاي (Port) مختلفي معرفي شد هيچ‌كدام نتوانست جاي USB را بگيرد. هرچه‌قدر هم در محافل علمي از نواقص USBها گفته شود كه مشكل سمت اتصال دارند يا اين‌كه با ضريب امنيت پاييني كه دارند نفوذ به آن‌ها ساده است، باز هم موجب روي‌گرداني كاربران از استفاده ي آنها نشده است. اين علاقه‌ي مصرف‌كنندگان، محققين را بر آن داشت به‌جاي تعويض، راه تغيير را پيش بگيرند و معايب سنتي درگاه‌هاي USB را اصلاح كنند. نتيجه‌ي اين كار، معرفي USB 3.1 شده كه در ادامه به ويژگي‌هاي نسل اول و دوم USB 3.1 مي‌پردازيم و تفاوت‌هاي و برتري‌هاي آن نسبت به USB 2.0 و USB 3.0 را بررسي مي‌كنيم. همچنين درباره‌ي USB Type-C و ربطش به استانداردهاي مختلف USB توضيح خواهيم داد.
Anker USB Cabesانواع درگاه‌هاي USBابتدا لازم است بدانيد كه USB 3.1 يك استاندارد است و نبايد آن را با شكل فيزيكي درگاه‌هاي موجود روي رايانه‌ها و كابل‌هاي USB اشتباه گرفت. ظاهر درگاه‌هاي USB فارغ از اين‌كه از چه استانداردي (USB 3.1 ،USB 2.0 ،USB 1.0) پشتيباني كنند به چند دسته تقسيم مي‌شود:
نوع A كه به‌صورت مستطيل است و در اغلب دستگاه‌ها به كار رفته است؛ نوع B كه مربع شكل است و معمولا روي چاپگرها و هارد درايو‌هاي اكسترنال قرار مي‌گيرد البته گاهي هم پيش مي‌آيد كه به دلايل مختلف، انواع كوچك‌تر USB مانند mini USB و micro USB با استانداردهاي جديد هم‌خواني نداشته باشند به همين خاطر در مواردي مانند گلكسي نوت ۳ نسخه‌اي بسط ‌يافته از نوع B به كار گرفته مي‌شود. با اين شيوه مي‌توان در عين بهره‌گيري از سرعت بالاتر در استاندارد USB 3.0، از همان كابل‌هاي Micro USB مرسوم استفاده كرد.
سومين شكل USB به نوع C مشهور است. نوع C يا Type-C همان جديدترين طراحي شكل ورودي USBها است كه در دستگاه‌هايي مانند مك‌بوك ۲۰۱۵، نسل دوم كروم‌بوك پيكسل، نكسوس ۵X من ميام و تلفن هوشمند وان‌پلاس ۲ وجود دارد. اگرچه با توضيحاتي كه تا اين‌جا داده‌ايم احتمالا مي‌دانيد استفاده از اين شكل درگاه لزوما به معناي به‌كار گرفتن استاندارد USB 3.1 نيست. مثلا مك‌بوك ۲۰۱۵ و نسل دوم كروم‌بوك منطبق بر استاندارد USB 3.1 هستند درحالي‌كه تلفن وان‌پلاس ۲ درگاه نوع C را بر پايه‌ي استاندارد USB 2.0 به كار برده است. به ياد داشته باشيد كه در USB Type-C هنگام اتصال درگاه، شما ديگر با مشكل جهت اتصال روبه‌رو نيستيد.
ابعاد كوچك در كنار رفع مشكل قديمي سمت اتصال كابل به درگاه، باعث مي‌شود از اين به بعد مادربورد‌ها، لپتاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌هاي هوشمند بيشتري به درگاه‌هاي نوع C مجهز شوند. هرچند ممكن است برخي از سازندگان به دلايل مختلفي مانند قيمت تمام‌شده، از استفاده از استاندارد USB 3.1 خودداري كنند.
جنون سرعت در انتقال داده USB 3.1بزرگ‌ترين پيشرفت در استاندارد USB 3.1 افزايش پهناي باند انتقال داده تا ۱۰ گيگابايت بر ثانيه است. در نسل دوم USB 3.1 علاوه بر دو برابر شدن سرعت (از ۵ گيگابايتِ نسل اول به ۱۰ گيگابايت)، كدگذاري اطلاعات نيز بهبود يافته. اگر بخواهيم ملموس‌تر توضيح بدهيم در واقع با سرعت نسل دوم USB 3.1 مي‌توان محتواي يك ديسك BluRay با ظرفيت ۵۰ گيگابايت را ظرف ۳۸ ثانيه انتقال داد.البته اين تنها به شرطي است كه اولا دو طرف مسير (انتقال‌دهنده و دريافت‌كننده) از استاندارد جديد پشتيباني كنند؛ به علاوه ادوات خواندن و نوشتن داده‌ها هم بتوانند با اين سرعت حركت كنند. در حال حاضر پرسرعت‌ترين حافظه‌هاي SSD (به جز در موارد معدودي مانند مك‌بوك پروي رتيناي اپل كه از گذرگاه PCI Express ۳٫۰ فرم فكتور M.2 استفاده مي‌كند) هم توان هم‌گام شدن با USB 3.1 نسل دوم را ندارند.
نسل اول USB 3.1 حداكثر سرعتِ ۵ گيگابيت را پشتيباني مي‌كند. جالب است بدانيد USB 3.1 Gen 1 در واقع همان USB 3 است كه بعد از معرفي USB 3.1 اصلي، براي اهداف تبليغاتي به USB 3.1 نسل اول تغيير نام داده شده. از آن پس USB 3.1 اصلي را USB 3.1 نسل دو ناميدند. هرچند اغلب موقع استفاده از شكل درگاه نوع C از عبارت USB 3.1 نسل اول و هنگام به‌كارگيري نوع A همان نام USB 3 استفاده مي‌شود اما قانوني براي اين مورد وجود ندارد. هردو نسل از استاندارد USB 3.1 بر استاندارد قديمي USB 2.0 ارجحيت دارند. حداكثر سرعت انتقال، علي‌رغم اين كه در تئوري ۴۸۰ مگابابيت بر ثانيه تعريف شده، اما در عمل به دليل محدوديت‌هاي گذرگاه (bus)، تنها ۲۸۰ مگابيت بر ثانيه است.
به لطف سرعت انتقال بالا، از USB 3.0 و ۳٫۱ USB مي‌توان براي ارسال تصوير هم استفاده كرد. همين حالا هم مبدل‌هايي براي اتصال رايانه به نمايشگر و تلويزيون از طريق USB وجود دارد. استاندارد USB 3.1 مي‌تواند خروجي ويديو با كيفيت ۴K را فراهم كند و براي اين منظور از MHL 3 پشتيباني مي‌كند. با اين اوصاف، USB 3.1 به همراه درگاه نوع C به‌طور بالقوه مي‌توانند جايگزين استانداردهاي ديگري مانند HDMI ، DVI و Display Port شوند.

USB_Type_C_N5.0.0مقايسه با تاندربولت (THUNDERBOLT)استاندارد تاندربولت اينتل كه رقيب بزرگ USB 3.1 محسوب مي‌شود گاهي از كابل و درگاه مشابه استفاده مي‌كند. تاندربولت نسخه‌ي سوم مي‌تواند تا ۴۰ گيگابيت بر ثانيه داده منتقل كند، كه مي‌شود ۴ برابر بيشتر از نسل دوم USB 3.1. نسخه‌هاي يك و دو تاندربولت از كابل‌هاي مختص خود استفاده مي‌كردند كه با USBها تطبيق نداشت؛ به همين خاطر بعضي از دستگاه‌ها مانند مك‌بوك پرو، هم USB دارند و هم درگاهي جدا براي تاندربولت.با معرفي تاندربولت ۳، اينتل به استفاده از درگاه USB Type-C روي آورد تا ادوات و درگاه‌ها مشابه شوند. اين باعث شد سازندگان بتوانند در صورت لزوم درگاه نوع C دستگاه خود را به هر دو استاندارد USB 3.1 و تاندربولت ۳ تجهيز كنند. بر همين اساس، درگاه نوع C به كار رفته در مك‌بوك ۲۰۱۵ از استانداردهاي USB 3.1 Gen 1 و Thunderbolt 3 تواَمان پشتيباني مي‌كند. در ضمن مبدل‌هايي نيز براي اتصال به درگاه نوع A و نسخه‌هاي قديمي‌تر تاندربولت پيش‌بيني شده است.
فعلا تاندربولت بيشتر روي دستگاه‌هاي اپل استفاده مي‌شود و فقط در موارد خاصي مانند تدوين ويديو كاربرد دارد. هرچند احتمالا پشتيباني از اين دو استاندارد در لپتاپ‌هاي اپل ادامه خواهد يافت ولي بعيد است لپتاپ‌هاي ويندوزي زيادي به هردوي آن‌ها مجهز شوند.
با محبوبيت روزافزون استاندارد USB 3.1 در كنار درگاه نوع C، پيوسته سازندگان بيشتري به استفاده از آن‌ها روي خواهند آورد و پيش‌بيني مي‌شود در سال ۲۰۱۶ تعداد زيادي از دستگاه‌ها اعم از همراه و روميزي از نسل اول يا دوم اين استاندارد پشتيباني كنند.
USB – C ، يكي براي همهادغام استاندارد جديد USB يا همان USB 3.1 با درگاه نوع C يا همان Type-C چنان تحولي به وجود آورده كه ادامه‌ي حيات ديگر راه‌هاي اتصال با ترديد مواجه شده‌. اولا مشكل سنتي سمت اتصال را حل كرده و ديگر مهم نيست از كدام سمت كابل را به درگاه وصل مي‌كنيد؛ در هر حالت نتيجه‌ي مطلوب حاصل مي‌شود. همچنين مي‌تواند داده‌ها را با سرعتي بسيار بالا انتقال دهد و كار چند‌ساعته‌ي ساير درگاه‌ها را در عرض چند ثانيه به انجام رساند. امكان انتقال ويديو با كيفيت بسيار بالا دارد و مي‌توان از آن براي مقاصد سرگرمي مانند تلويزيون استفاده كرد؛ علاوه بر همه‌ي اين‌ها، نقش سيم برق را هم ايفا مي‌كند و با توان بالايي (تا ۱۰۰ وات) كه دارد مي‌تواند به جز تلفن‌ها و تبلت‌ها، به لپتاپ‌ها و ديگر وسايل پرُوات الكترونيك هم نيرو برساند.پس به‌طور بالقوه اين امكان وجود دارد كه تركيب USB 3.1 و Type-C جايگزين اكثر روش‌هاي اتصال امروزي شود. ايده‌ي جالبي است؛ ولي چون هنوز در اول راه قرار دارد اين مساله كه درگاه يو‌اس‌بي نوع C كدام يك از اين قابليت‌ها را پشتيباني مي‌كند اندكي باعث سردرگمي خواهد بود؛ چراكه لزوما همه‌ي درگاه‌هاي نوع C مجهز به همه امكاناتي كه بر‌شمرديم نيستند.
اين جديدترين تغيير در دنياي فناوري است و زمان مي‌برد تا كاملا جا بيفتد. قاعدتا از اين پس بايد بتوانيد دستگاه‌هايتان را با هر شارژري شارژ كنيد و به جاي سرگيجه زدن سر پيدا كردن فلان كابل براي اتصال به تلويزيون، اولين كابلي كه دم دست‌تان بود را بر داريد تا كارتان راه بيفتد؛ اما هنوز تا رسيدن به اين آرزو مانده و تازه معلوم هم نيست حتما تحقق يابد.
جديدترين دستگاه‌هايي كه درگاه نوع C را در خود دارند توانايي‌هاي مشابه ندارند. مك‌بوك جديد اپل و كروم‌بوك پيكسل ۲ گوگل در كنار انتقال داده، هم نقش درگاه ويديو را دارند هم مسير شارژ دستگاه هستند؛ اما نكسوس‌هاي جديد فقط شكل نوع C را دارند و در باطن از استاندارد USB 2.0 استفاده مي‌كنند. لپتاپ HP Pavilion x2 هم درگاه نوع C دارد ولي از پس انتقال ويديو بر نمي‌آيد.

استاندارد‌هاي USBاستاندارد USB از بدو تولد با اين هدف آمده بود كه رايانه‌ها را به تلويزيون و حافظه‌هاي اكسترنال را به رايانه وصل كند و كلا پُلي ميان ادوات الكترونيكي باشد. ولي وظيفه‌ي اوليه‌ي آن انتقال داده از رايانه به ذخيره‌كننده‌ها تعريف شده بود. بعد از آن تامين نيرو براي دستگاه‌ها قرار مي‌گرفت تا دستگاه‌هاي همراه هميشه تشنه را با نيروي برق پر كند.اما در اين مورد ماجرا كمي گسترده‌تر شده است چون استاندارد‌هاي USB دو حوزه‌ي مجزا را پوشش مي‌دهند. اول طراحي ظاهري درگاه‌ها و كابل‌ها؛ جايي كه درگاه جديد نوع C با امكانات ويژه خودنمايي مي‌كند؛ و دوم قوانين الكترونيكي حاكم بر ارتباط از طريق USB. اين‌ها هستند كه دست‌يابي به سرعت‌هاي بالاتر، پشتيباني از ويديو و قابليت‌هاي جديد انتقال نيرو را ممكن مي‌كنند. همه اين امكانات با هم معرفي شده‌اند ولي لزوما كنار هم به كار گرفته نمي‌شوند. اما به هر حال نسل جديد USB با هدف سلطه‌ي كامل پا به عرصه رقابت گذاشته و با روند كنوني پيش‌بيني مي‌شود تا نيمه‌ي دوم ۲۰۱۶، درگاه USB Type-C به جريان غالب بازار تبديل شود.


راهنمايي به نام نماد در USB هاراهكارهاي متفاوتي براي جلوگيري از سردرگمي مصرف‌كنندگان پيشنهاد شده. مسلما اولي تربيت فروشندگان است تا با اطلاعات كافي درباره‌ي دستگاه‌ها بتوانند به خريداران مشاوره درست بدهند. اما همزمان، نمادهايي براي شفاف‌سازي قابليت‌هاي لحاظ‌شده در درگاه‌هاي نوع C در نظر گرفته‌اند.
مثلا وقتي كنار نماد قديمي USB شكل يك باتري كشيده شده باشد يعني از آن درگاه براي شارژ مي‌توان استفاده كرد. وقتي حروف SS به نماد USB مي‌چسبد بدين معني است كه سرعت انتقال درگاه تا ۵ گيگابيت بر ثانيه است و اگر در كنار اين‌دو، عدد ۱۰ حك شده باشد سرعت نهايي تا ۱۰ گيگابيت بر ثانيه افزايش مي‌يابد كه مختص USB 3.1 Gen2 است. به همين ترتيب نمادهاي ديگري هم براي پشتيباني از ارسال ويديو به تلويزيون تعريف شده ولي متاسفانه از آن‌جا كه درج اين نمادها براي سازندگان اجباري نيست نمي‌توان صرفا به آن‌ها اتكا كرد. حتي دو لپتاپ تازه معرفي‌شده‌ي مك‌بوك اپل و كروم‌بوك پيكسل ۲ گوگل هم هيچ علامتي مبني بر وجود قابليت شارژ، ارسال پرسرعت داده و ويديو ندارند.
سوالي كه احتمالا براي بسياري پيش مي‌آيد اين است كه چرا تمام درگاه‌هاي جديد را به تمام امكانات ممكن مجهز نمي‌كنند؟ علت ساده است: پول!
اگر قرار باشد همه‌ي امكانات را تعبيه كنند، قيمت تمام شده‌ي دستگاه‌ها بالا مي‌رود. اما به هر حال با كهنه شدن اين فناوري و توليد بيشتر آن، به مرور قيمت‌ها هم كاهش مي‌يابند. شايد تا چند سال ديگر و با فراگير شدن درگاه‌هاي نوع C مجهز به قابليت شارژ پرُوات، ديگر نياز نباشد انواع شارژرها را هميشه همراه داشته باشيم.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 58

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 584
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 196
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 177
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 719
  • بازدید ماه : 2310
  • بازدید سال : 4017
  • بازدید کلی : 211035
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی